صورتحساب شمس چیست؟
- مهر 10, 1402
نرم افزار حسابداری » صورتحساب شمس چیست؟
فهرست مطالب
از بهار 1402 که اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان در کشور الزامی شد، سیستم مالی و مالیاتی کشور دچار تغییرات بزرگی شد و همچنین کسب و کارها نیز تغییرات اساسی را باید در بخش مالی خود ایجاد میکردند. که طبق قانون، مهمترین تکلیف جدید برای مودیان مالیاتی ثبت نام در سامانه مودیان و استفاده از پایانههای فروشگاهی مناسب و همچنین، یادگیری نحوه پر کردن و ارسال صورتحساب الکترونیکی میباشد. درست است که مهمترین وظیفه بخش مالی هر کسب و کاری ارسال صورتحساب الکترونیکی است؛ اما برخی زمانها این امکان وجود ندارد و نمیتوان صورتحساب الکترونیکی را صادر کرد، در چنین شرایطی طبق ماده 12 قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، میتوان به دستورالعمل پر کردن و صدور صورتحساب فیزیکی شمس مراجعه کرد. پارمیس در این مقاله به توضیح کاملی از صورتحساب شمس خواهد پرداخت.
مفهوم صورتحساب شمس
همان طور که میدانید مهمترین صورتحساب در قانون پایانههای فروشگاهی صورتحساب الکترونیکی میباشد که پارمیس در مقاله “صورتحساب الکترونیکی چیست؟” به صورت کامل به آن پرداخته است. اما یکی از سوالاتی که در خصوص سامانه مودیان مطرح میشود، این است که اگر به هر دلیلی شرایط صدور صورتحساب الکترونیکی در مدت زمان تعیین شده وجود نداشته باشد چه باید کرد و این سامانه چه راهکاری را ارائه میدهد؟
سازمان امور مالیاتی در چنین شرایطی امکان صدور صورتحساب کاغذی (فیزیکی) را امکان پذیر کرده است، که به آن صورتحساب شمس گویند، این صورتحساب، صورتحسابی رسمی بوده و دارای شماره مالیاتی منحصر به فرد نیز میباشد. در واقع صورتحساب شمس مخفف صورتحساب شناسهدار معتبر سازمان امور مالیاتی میباشد. باید به این نکته نیز اشاره داشت که صورتحساب شمس قالبی رسمی و مشخص دارد و فاکتورهای کاغذی معمولی نیست.
چه زمانی از صورتحساب شمس استفاده میشود؟
در زمانهایی که اتفاقات پیشبینی نشده و خارج از انتظار و اراده مودی که شامل حوادث و نقص فنی میباشد. برای مثال:
- حوادث و سوانح از قبیل آتشسوزی، سیل زلزله، و اتفاقات غیر مترقبه دیگر مانند جنگ و غیره
- سرقت تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی
- قطع برق
- عدم امکان پرداخت در شبکه پرداخت الکترونیکی برای اشخاص حقیقی که از دستگاه کارتخوان بانکی(pos) به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده میکنند، که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی را به مودی نمیدهد.
- نقص فنی هم مانند هر گونه مشکل سختافزاری و نرم افزاری در تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی را از مودی سلب میکند. بهترین نرم افزار حسابداری
بر اساس قانون، مودی موظف است پس از بروز هرگونه حادثه یا نقص فنی، شرایط خود را از طریق کارپوشه سامانه مودیان یا از طریق شرکتهای معتمد به سازمان گزارش دهد، و تا زمان برطرف شدن مشکل، فاکتورهای معاملات خود را از طریق صورتحسابهای شمس به سازمان امور مالیاتی ارائه کند.
چگونه صورتحساب شمس را دریافت و صادر کنیم؟
سازمان امور مالیاتی در ابتدای هر دوره مالیاتی، تعدادی صورتحساب شمس را با شماره مالیاتی منحصر به فرد برای مودی که در سامانه مودیان کارپوشه شخصی دارد بارگذاری میکند، تا چنان چه حادثه یا نقض فنی پیش آمد، مودی بتواند از ان استفاده کند.
باید به این نکته توجه داشته باشید که شماره مالیاتی اختصاصی بوده، و مربوط به دوره مالیاتی و مودی مشخصی است. از این رو هرگاه دوره مالیاتی مربوطه تمام میشود اعتبار آن صورتحاسب نیز به اتمام میرسد و برای دوره مالیاتی بعدی قابل استفاده نیست و باید صورتحساب شمس جدیدی با شماره مالیاتی جدید بارگذاری شود.
موضوع دیگری که باید بدانید آن است که از اولین روز فعالیت رسمی کسب و کارهای جدیدی که تازه افتتاح شدهاند سازمان امور مالیاتی کشور، صورتحسابهای شمس را برای آن کسب و کار ایجاد میکند.
به این نکته نیز باید اشاره کنیم که چنان مودی به این نتیجه برسد که تعداد صورتحسابهای شمس اختصاص یافته، کافی نیست از طریق کارپوشه خودش در سامانه مودیان میتواند درخواست صورتحسابهای بیشتر را ارئه دهد. درخواست مودی توسط سازمان امور مالیاتی بررسی میشود و حداکثر طی 24 ساعت صورتحسابهای جدید بیشتری را در پوشه بارگذاری میکند.
اگر مودی، حد مجاز تعیین شده برای صدور صورتحساب الکترونیکی را رعایت نکند، در صورتی که عوارض خود را پرداخت کند، سازمان امور مالیاتی، صورتحساب شمس برایش صادر میکند.
همان طور که قبلا نیز گفته شد، باید شمارههای مالیاتی مربوط به صورتحسابهای شمس در آن دوره مالیاتی، اگر استفاده نشود، باطل و حذف خواهد شد و در دورههای بعدی قابل استفاده نیست.
سازمان امور مالیاتی تنها زمانی صورتحسابهای شمس را قبول میکند، که تاریخ صدور آنها با تاریخ اختلال فنی پیش آمده و یا حادثه رخ داده برابر باشد.
بر اساس ماده 9 قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان هنگامی که صورتحساب شمس صادر میشود دریافت مالیات بر ارزش افزوده ممنوع است و تخلف به حساب میآید. و در صورت تخلف مودی، وی باید 2 برابر مبلغ دریافتی به عنوان ارزش افزوده را به سازمان به عنوان جریمه پرداخت کند.
سخن پایانی
همان طور که گفته شد سازمان امور مالیاتی در مواقعی که نمیتوان صورتحساب الکترونیکی صادر کرد، از طریق صورتحساب شمس امکان ارائه معاملات مالی را امکان پذیر کرده است. نرمافزار پارمیس با توجه به این که با تمامی تغییرات مالی و مالیاتی جدید خود را آپدیت میکند، میتوان شما و کسب و کارتان را در استفاده از سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی و تمامی قوانین آن کمک کند.
سوالات متداول
زمانهایی که اتفاقات پیشبینی نشده و خارج از انتظار و اراده مودی که شامل حوادث و نقص فنی میباشد رخ میدهد و امکان ارائه صورتحساب الکترونیکی وجود ندارد، در چنین شرایطی طبق ماده 12 قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، میتوان صورتحساب فیزیکی شمس را ارائه داد.
خیر . درست است که صورتحسابهای شمس، صورتحسابهای کاغذی هستند، و از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به صورتحسابهای معمولی هستند، آنها دارای شماره مالیاتی مختص به خود هستند، که توسط سازمان امور مالیاتی به آن اختصاص داده میشود.صورتحساب شمس چیست؟
آیا از فاکتورهای دستی میتوان به عنوان صورتحساب شمس استفاده کرد؟