2024-03-29 05:23:49

چگونه حسابداری کنیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
چگونه حسابداری کنیم
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در پاسخ به پرسش چگونه حسابداری کنیم؟ باید گفت امروزه کسب و کارهای کوچک نمی‌توانند مانند گذشته با یک چرتکه و یک دفتر به بقای خود ادامه دهند، زیرا با توجه به قوانین کار، مالیات و رقابتی بودن کسب و کارها در هر صنفی، صاحبان مشاغل کوچک باید یک سری عملکردها برای ادامه و پیشرفت کسب و کار خود پیروی کنند. حسابداری مشاغل کوچک با ثبت کامل کلیه درآمدها و هزینه ها و استخراج دقیق اطلاعات مالی از معاملات تجاری انجام می‌شود. این یک کار ضروری است که به صاحبان مشاغل کوچک کمک می‌کند تا پول خود را به طور موثر، به ویژه در مراحل اولیه کسب و کار ، پیگیری و مدیریت کنند. حسابداری کسب و کار کوچک علاوه بر اینکه شما را از عملکرد گذشته و حال کسب و کار خود آگاه می کند، به تولید فاکتورها و تکمیل لیست نرم افزار حقوق دستمزد نیز کمک می کند.

چگونه می‌توان حسابداری یک کسب و کار کوچک را انجام داد؟

برای اینکه به پاسخی جامع در رابطه با سوال چگونه حسابداری کنیم؟ دست یابیم، باید به چند حوزه مشخص در رابطه با حسابداری کسب و کارهای کوچک بپردازیم. درک صحیح ما در این حوزه‌ها به بهبود روند مدیریت مالی کسب و کار و افزایش بهره‌وری مالی کمک فراوانی می‌کند.

داشتن دورنمای کلی و کامل از کسب و کار خود

هر شخصی که کسب و کاری دارد چه کوچک و چه بزرگ باید بداند هدفش از این کسب و کار چیست و می‌خواهد در نهایت به کجا برسد. ضمن اینکه صاحبان کسب و کار باید قادر باشند تا نگاهی جامع و از بالا به کسب و کار خود داشته باشند تا از این طریق رابطه بین تمام اجزاء واحد تجاری خود را درک کنند. درک این روابط به درک بهتر جریان کار و بویژه جریان وجوه نقد کمک میکند و در نهایت فرد را قادر می سازد تا گلوگاه‌ها و اشتباهات خود را در مدیریت مالی کسب و کار ردیابی کنند. این آگاهی به حل بهتر مشکلات و افزایش بهره‌وری کمک می کند.

 توانایی تجزیه و تحلیل معاملات مالی

فرآیند حسابداری با تجزیه و تحلیل معاملات مالی و وارد کردن معاملات مربوط به واحد تجاری، به سیستم حسابداری شروع می‌شود. این یکی از مهمترین بخش های پاسخ به پرسش چگونه حسابداری کنیم؟ است. به عنوان مثال، وام های گرفته شده به دلایل شخصی در اسناد تجاری لحاظ نمی شود اولین مرحله از فرآیند حسابداری شامل تهیه اسناد منبع است. یک سند منبع یا سند تجاری به عنوان پایه ای برای ثبت معاملات عمل می کند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار انبارداری

تجزیه و تحلیل معاملات
تجزیه و تحلیل معاملات مالی

وارد کردن معاملات تجاری( اسناد و مدارک) در دفتر روزنامه

دفتر روزنامه یا دفتر روزنامه عمومی دفتری است که کلیه معاملات و رویدادهای مالی یک واحد اقتصادی روزانه به ترتیب تاریخ وقوع در آن ثبت می‌شوند. معاملات تجاری در یک دفتر روزنامه (که به عنوان دفتر ورودی اصلی نیز شناخته می شود) به ترتیب زمانی با استفاده از سیستم حسابداری دوطرفه ثبت می شود. ورودی‌های دفتر روزنامه شامل دو حساب بدهکار و بستانکار است. 

پارمیس استار

کامل کردن دفتر کل

دفتر کل به دفتری گفته می شود که حساب‌ها پس از طبقه‌بندی در دفتر روزنامه، به‌طور جداگانه در آن نگهداری می‌شوند. دقت کنید که انتقال اعداد از دفتر روزنامه به حساب‌های مربوط در دفتر کل با هدف طبقه‌بندی فعالیت‌های مالی است. به بیانی دیگر دفتر کل بخشی از سیستم حسابداری است که جهت تهیه صورتهای مالی و ترازنامه به وجود آمده است. دفتر کل جهت ثبت عملیات با فواصل بیشتری نسبت به ثبت رویدادها در دفتر روزنامه ایجاد شده است. درک درست از عملکرد دفتر روزنامه و دفتر کل، نقش مهمی در جواب سوال چگونه حسابداری کنیم؟ دارد.

کامل کردن دفتر کل حسابداری
کامل کردن دفتر کل از وظایف حسابداری

تراز آزمایشی تعدیل نشده 

تراز آزمایشی برای آزمایش این مسئله آماده می شود که آیا کل حسابها با مانده بدهکار، برابر با کل حسابها با مانده بستانکار است یا خیر؟ حساب ها از دفتر کل استخراج و در یک گزارش تنظیم می شوند. مانده ستون بدهکار و بستانکار باید برابر باشد. در غیر این صورت، تراز آزمایشی حاوی خطاهایی است که باید شناسایی و اصلاح شوند.

تعدیل حسابها

در پایان دوره حسابداری، حسابدار باید ثبت های تعدیلی را برای به روز رسانی حساب هایی آماده کند که در صورت های مالی خلاصه می شود. ثبت های تعدیلی موجب می‌شوند که درآمد‌ها به دوره‌ای که در آن تحقق یافته است و همچنین هزینه‌ها به دوره‌ای که در آن به وقوع پیوسته، اختصاص یابد. همچنین نتیجه دیگر ثبتهای تعدیلی به هنگام شدن حسابهای دارایی و بدهی می‌باشد. ثبتهای تعدیلی برای اندازه‌گیری صحیح سود دوره و گزارش صحیح حسابهای دارایی و بدهی در صورت‌های مالی، الزامی هستند و نقشی اساسی در پاسخ به سوال چگونه حسابداری کنیم؟ را بازی می‌کنند. 

بیشتر بدانید: نرم افزار پخش مویرگی

تراز آزمایشی تعدیل شده 

هنگامی که تعدیل حسابها انجام شد، مرحله بعدی آماده کردن یک تراز آزمایشی تعدیل شده است. این کار برای آزمایش اینکه آیا حسابهای با مانده بدهکار با حسابهای با مانده بستانکار مطابقت دارند یا خیر انجام می شود. این آخرین مرحله قبل از تهیه صورت های مالی کسب و کار است.

پارمیس 360

تهیه صورت های مالی 

صورت‌های مالی که شامل صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت تغییرات حقوق صاحبان سهام، ترازنامه، صورت جریان وجوه نقد و یادداشت‌های توضیحی می شود؛ محصولات نهایی یک سیستم حسابداری هستند.

بستن حسابها

در این بخش از پاسخ به سوال چگونه حسابداری کنیم؟ به موضوع بستن حسابها می‌پردازیم. برای آماده سازی سیستم برای حسابداری بعدی، حساب های موقتی که به صورت دوره‌ی اندازه گیری می شوند شامل حساب های درآمد، هزینه و برداشت بسته می شوند. حساب های ترازنامه که حساب های دائمی نیز نامیده می شوند، برای چرخه حسابداری بعدی باز می‌مانند.

چگونه می توانم یک سیستم حسابداری مشاغل کوچک را راه اندازی کرد؟

اگر کسب و کار کوچکی را راه اندازی کرده‌اید و با پرسش چگونه حسابداری کنیم؟ مواجه هستید؛ باید به نکات زیر توجه کنید تا در مسیر کسب و کار دچار مشکل نشوید. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که حسابداری یک کسب و کار قلب آن است.

راه اندازی سیستم حسابداری
نحوه راه اندازی سیستم حسابداری

حساب بانکی تجاری و شخصی خود را از هم جدا کنید

اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، احتمالاً مسئول تمام خریدها، فروشها، دریافتها و پرداخت ها هستید. حتی اگر شما تنها کسی هستید که به پول حاصل از کسب و کارتان دسترسی دارید، باید حساب‌های شخصی و شرکتی خود را همیشه جدا نگه دارید. زیرا فرض تفکیک شخصیت که یکی از مفروضات حسابداری است، می‌گوید که هر کسب و کار متفاوت از صاحب آن است، به عبارت دیگر همیشه باید فعالیت های تجاری و مالکان را جداگانه ثبت کنیم. 

در ادامه پاسخ به پرسش چگونه حسابداری کنیم؟ توجه داشته باشید که از سرمایه شرکت برای به دست آوردن وسایل شخصی استفاده نکنید. این کار ممکن است منجر به، ایجاد پرونده مالیاتی و مسائل حسابرسی شود. بنابراین، در صورت عدم تفکیک حساب شرکتی و حساب شخصی، مجازات های قانونی روبرو می‌شوید.

انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب

درست است که برخی از صاحبان مشاغل کوچک داشتن حسابدار را ضروری نمیدانند، اما داشتن یک نرم‌افزار حسابداری مناسب الزامی است. اکثر نرم افزارهای حسابداری برای استفاده و یادگیری ساده هستند. علاوه بر این، آنها می توانند تمام هزینه ها، درآمد ها، پرداختی‌ها، دریافتی‌ها و غیره کسب و کار شما را محاسبه کنند. به این دلیل است که به شما امکان می دهد هر لحظه وضعیت مالی خود را بررسی کنید.

حواستان به مالیات باشد

بدون شک پاسخ به پرسش چگونه حسابداری کنیم؟ به مبحث مالیات نیز می پردازد. در ابتدایی که کسب و کار خود را راه‌ اندازی می‌کنید در سامانه my.tax.gov.ir ثبت نام کنید و نسبت به پرداخت مالیات خود در هر سال اقدام کنید. احتمالا نیاز پیدا می‌کنید که در این زمینه با حسابداری که سابقه کاری دارد مشورت کنید. دقت کنید که در صورت عدم ارائه اسناد مالیاتی ممکن است با جریمه های نقدی و غیره مواجه شوید. استفاده از نرم افزار حسابداری مناسب می تواند به شما در تهیه اسناد و گزارشات مالیاتی کمک فراوانی کند. 

اسناد تجاری خود را سازماندهی کنید

صاحبان کسب و کارهای کوچک باید تمام اسناد و مدارک مورد استفاده در معاملات تجاری روزانه را برای مراجعات بعدی حفظ کنند. همیشه مطمئن باشند که تمام صورت‌حساب‌های بانکی و کارت اعتباری، صورت‌های سود و زیان، ترازنامه، رسید و فاکتورهای فروش و خدمات شرکت را دارند. این کار این امکان را می دهد که در حین رشد، یک پایه مالی محکم برای شرکت خود بسازند. مسلما این مورد در پاسخ به پرسش چگونه حسابداری کنیم؟ بسیار مهم است. 

نگه داشتن اسناد حسابداری باعث می شود:

  • ردیابی برای هر موضوعی که در آینده ممکن است رخ دهد، و اثبات آن برای یک حسابرس یا کارمند مالیاتی آسان باشد.
  • اکثر ادارات مالیاتی از کسب و کارها می خواهند که اسنادی را که ادعاهای مالیاتی آنها را پشتیبان می کند حداقل به مدت 10 سال نگه دارند. اینها اسنادی مانند فاکتورها، رسیدها، سوابق دستمزد و غیره هستند.
  • تنها راه نگهداری سوابق، داشتن یک سیستم بایگانی بسیار سازمان یافته است. 

باید حتما بخوانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

آیا برای کسب و کار کوچک به حسابدار نیاز داریم؟

حال که به پرسش چگونه حسابداری کنیم؟ پاسخ دادیم، باید بدانیم که به حسابدار نیاز داریم یا نه؟ اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، استخدام یک حسابدار می تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی زیادی کند. حسابداران می توانند به صاحبان مشاغل کوچک در انجام وظایف زیر کمک کنند:

  • در طول شکل گیری کسب و کار شما، یک حسابدار می تواند به شما در نوشتن یک طرح تجاری کمک کند. 
  • در مورد ساختار و نهاد کسب و کارتان به شما مشاوره می دهد.
  • به شما کمک می کند مجوزهای مناسب مانند مجوزهای تجاری، مجوزهای مالیات فروش و حساب ها را دریافت کنید.
  • از رعایت قوانین و مسائل پیچیده مالیات فروش آگاه است.
  • هزینه های پیچیده کار، از جمله مسائل مربوط به حقوق و دستمزد و انطباق با نیروی کار را مدیریت می‌کند که می تواند حتی سودآورترین مشاغل را غرق کند. 

حسابداری با نرم افزارهای حسابداری پارمیس

 شرکت فناوری اطلاعات پارمیس، یکی از با سابقه‌ترین شرکت ها در زمینه تولید نرم افزارهای مالی و مدیریتی است. در حال حاضر این شرکت 3 محصول اصلی خود را برای کسب و کارهای مختلف و با رویکردهای متفاوت روانه بازار کرده است. نرم افزار حسابداری پارمیس پرو برای کسب و کارهای کوچک و متوسط طراحی شده است. به لطف شما برای کار با این نرم افزار قدرتمند، نیازی به دانش حسابداری تخصصی ندارید. البته در نظر داشته باشید که در صورت آگاهی از دانش حسابداری و یا استخدام حسابدار حرفه‌ای می توانید از حداکثر مزایا و قابلیت های این نرم افزار کامل برخوردار شوید. 

نرم افزار حسابداری
نرم افزار حسابداری پارمیس

محصول دیگر پارمیس، نرم افزار مالی و مدیریتی یکپارچه پارمیس استار است که برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ طراحی شده است. این نرم افزار از 18 زیر سیستم تشکیل شده است و حوزه های مختلف کسب و کار مانند حسابداری چند ارزی، انبارداری، مدیریت وجوه نقد و اسناد مال، فروش، مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)، صندوق فروشگاهی، پخش مویرگی،حقوق و دستمزد و تسهیلات را در کنار هوش تجاری و حسابداری تحت وب پوشش می دهد. شما می‌توانید برای دریافت دمو و مشاوره رایگان با واحد فروش پارمیس تماس حاصل فرمایید. 

پارمیس 360، جدیدترین محصول پارمیس است که در حوزه حسابداری آنلاین به مشتریان خدمات می‌دهد. شما در پارمیس 360، بدون نیاز به نصب و راه اندازی سرور مرکزی لوکال، تنها با خرید اشتراک ماهانه به نرم افزار حسابداری پارمیس از هر جا و در هر زمان دسترسی داشته باشید. یکی از ویژگی هی متحصر به فرد این نرم افزار امکان صدور فاکتور فروش حتی به صورت آفلاین است که کار را برای فروش شعب و صندوق فروشگاهی در زمان قطعی اینترنت آسان میکند. از طرف دیگر، با گسترش کسب و کار و تغییر نیازمندی ها، شما می توانید در هر زمان اطلاعات کسب و کار خود را به نرم افزار جامع پارمیس استار انتقال دهید. 

سخن پایانی 

در این مقاله از پارمیس به این پرسش پاسخ دادیم: چگونه حسابداری کنیم؟ در دنیای امروز قطعا کسب و کارهای کوچک هم باید از یک حسابدار یا تیم حسابداری کمک بگیرند. اما بنا به هر دلیلی اگر صاحب کسب و کار کوچکی نخواست حسابداری را استخدام کند، بسیار مهم و ضروری است که از نرم افزار حسابداری مناسب برای مدیریت امور مالی کسب و کار خود استفاده کند.

پارمیس پرو

سوالات متداول درباره چگونه حسابداری کنیم؟

  1. صورت های مالی شامل چه مواردی می‌شوند؟
    صورت‌های مالی شامل صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت تغییرات حقوق صاحبان سهام، ترازنامه، صورت جریان وجوه نقد و یادداشت‌های توضیحی می‌شود.
  2. چگونه می‌توان یک سیستم حسابداری مشاغل کوچک را راه‌اندازی کرد؟
    با رعایت کردن یک سری موارد کلی می‌توان یک سیستم حسابداری برای مشاغل کوچک را راه‌اندازی کرد. عبارتند از: جدا کردن حساب بانکی از شخصی،
    انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب، توجه کردن به مالیات، سازماندهی کردن اسناد تجاری.
  3. نگه داشتن اسناد حسابداری چه فوایدی دارد؟
    نگه داشتن اسناد حسابداری فوایدی فراوانی دارد. مهم‌ترین فواید آن عبارتند از: ردیابی برای هر موضوعی که در آینده ممکن است رخ دهد، و اثبات آن برای یک حسابرس یا کارمند مالیاتی آسان باشد، اکثر ادارات مالیاتی از کسب و کارها می خواهند که اسنادی را که ادعاهای مالیاتی آنها را پشتیبان می کند حداقل به مدت 10 سال نگه دارند. اینها اسنادی مانند فاکتورها، رسیدها، سوابق دستمزد و غیره هستند، تنها راه نگهداری سوابق، داشتن یک سیستم بایگانی بسیار سازمان یافته است. 
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید